SIMAC PLAY
Dit maritime læringsunivers
SIMAC Play er et digitalt læringsunivers, som giver elever mulighed for at se og lære, hvordan de kan bruge deres matematik- og fysikfærdigheder i praksis inden for det maritime erhverv.
Se introduktionsvideo
Hvad er SIMAC Play?
SIMAC Play er et digitalt læringsunivers til brug i
matematikfagene på gymnasieniveau. Her har vi samlet en række spændende opgaver med aktuelle temaer.
Brug SIMAC Play, når du skal tilrettelægge praksisnær og anvendelsesorienteret undervisning. Du giver samtidig dine elever indblik i, hvordan matematikken og fysikken f.eks. bruges til at styre et skib i havn eller undgå kollision, når de store containerskibe skal navigere på verdenshavene.
Du kan læse mere i vores One Pager
Se information her
Køling
Lektion 1 | Køling
Introduktion til forløbet køling
Hvorfor kigger vi egentlig ind i, hvordan et køleskab fungerer? Hvor bruger vi disse processer?
Lektion 2 | Køling
Introduktion til tilstandsændring
Hvad vil det sige at lave kulde - hvordan kan en tilstandsændring bidrage til denne proces?
Lektion 3 | Køling
Opgave 1
Vi skal nu se nærmere på mængden af varme, der skal til for at varme vand op vs. at fordampe vand.
Download
Luk denneLektion 4 | Køling
Kogepunktet under tryk og opgave 2
Hvornår koger vand? Og hvordan kan trykket ændre på vandets kogepunkt?
Download
Luk denneLektion 5 | Køling
Hvordan bliver rørene kolde
Vi skal nu se på, hvornår noget føles koldt og varmt, samt afgivelse og optagelse af varme.
Lektion 6 | Køling
Opgave 3
Vi ser her nærmere på, hvor meget vand skal fordampe inde i kobberrørene for at køle mælken.
Download
Luk denneLektion 7 | Køling
Hvordan slutter vi kredsløbet?
Vi slutter kredsløbet og ser ind i køleskabets virkemåde.
Lektion 8 | Køling
Afslutning af køling forløbet
Vi er fremme ved destinationen. Her opsummeres alt, vi har gennemgået i introduktion, materialer og opgavesæt. Tak for turen.
Vektor
Lektion 1 | Vektor
Introduktion til forløbet vektor
Velkommen ombord. Forestil dig, at I står på broen på et 400 meter langt containerskib med 20.000 containere. Her skal der træffes vigtige beslutninger,...
Lektion 2 | Vektor
Introduktion til relativ vektor
Nu er vi vi kommet godt af sted. Men vi er ikke det eneste skib derude. Nu gælder det om at regne på, hvorvidt vi er på kollisionskurs eller ej. Det får...
Lektion 3 | Vektor
Opgave 1: Introduktion
I denne opgave skal vi styre et skib i havn. Det skal blot sejle ligeud, men der er strøm fra vest undervejs. Hvordan håndterer vi det, når skibet skal f...
Download
Luk denneLektion 4 | Vektor
Opgave 1: Afslutning
Vi er kommet godt fra havn, men forude venter udfordringerne. Her møder vi strøm, fare for kollision med andre skibe og situationer, som vi ikke kan forberede os på...
Lektion 5 | Vektor
Opgave 2: Introduktion
I denne opgave skal vi prøve at bruge relativ vektorer. Vi sejler lige ud med 12 knob, og kursen er 000. Men forude er et andet skib. Hvad gør vi?
Download
Luk denneLektion 6 | Vektor
Opgave 2: Afslutning
Vi har fået skibet på rette kurs, så vi ikke kolliderer. Nu kan vi komme sikkert i havn. Eller kan vi? Der er stadig en risiko forbundet med at være for tæt på vore...
Lektion 7 | Vektor
Opgave 3: Introduktion
Nu gælder det tempoet. Lad os se nærmere på skibets fart. Vi har fået et opkald om ledig kajplads, der er klar til os kl. 22.00. Hvor hurtigt skal skibet...
Download
Luk denneLektion 8 | Vektor
Opgave 3: Afslutning
Kan vi nå det? Der er modgående strøm, så nu skal vi bruge alt, hvad vi har lært for at nå i havn til tiden. Heldigvis har vi de helt rigtige værktøjer til at guide...
Lektion 9 | Vektor
Afslutning af forløbet vektor
Vi er fremme ved destinationen. Her opsummeres alt, hvad vi har gennemgået i introduktion, materialer og opgavesæt. Tak for turen.
Er du interesseret i at modtage resultatlisten?
Du kan få resultatlisten tilsendt hvis du skriver dig op i følgende formular.